Vikingskip til Chicago i 1893

Av Erling Viksund

Vikingskipet Viking var en tro kopi av Gokstadskipet. Det var den norske sjøkaptein Magnus Andersen, fra Larvik (1857-1938) som stod bak prosjektet og seilte Viking fra Bergen til verdensutstillingen i Chicago i 1893. Andersen og hans mannskap på 11 tilbakela distansen til Quebec på 44 dager og helt frem til Chicago på tilsammen 72 dager.

Kaptein Andersen og hans mannskap på Viking er nok de første som har gjennomført denne turen over Nordatlanteren med Vikingskip siden Erik Raude og Leiv Erikson.

Senere i 1991 førte legendariske Ragnar Thorset Gokstadskipet "Gaia" til Nordamerika og videre helt Rio. Formålet var å sette søkelyet på 1000 års feiringen av Leiv Eiriksons ferd til Vinland, og på FN store miljøkonferanse. Mer om Ragnar Thorsets seilaser i egen artikkel.

Magnus Andersen finansierte Viking og turen selv, hos norske myndigheter var det ingen hjelp å få. De kalte prosjektet for galskap og hadde åpenbart liten tro på at Leif Erikson var den som oppdaget Amerika, eller at et Vikingskip kunne forsere Nord Atlanteren. Men sjøkaptein Andersen og hans mannskap var sterke i troen. De kjente havet og stolte på sitt sjømannskap. De trodde på våre "sagaer" og forsto Vikingskipenes enestående, seilende sjødyktighet.

Verdensutstillingen i Chicago 1893 var et gigantisk arrangement. Spanjolene hadde laget en kopi av Santa Maria som Christopher Colombus seilte med i 1492 til de Vest Indiske øyer. Santa Maria var blitt slept fra Spania til Chicago og fikk stor oppmerksomhet inntil utstillingen åpnet. På denne dag kom Viking for fulle seil inn over Michigansjøen ekskortert av marinefartøyene "Michigan" og "Blake", fulgt av en armada på rundt 50 dampskip med mange tusen mennesker ombord. Columbus hyllesten bleknet fullstendig da Viking klappet til kai og ble hilst velkommen av 135000 jublende tilskuere. Norge hadde bygget en stavkirke som sto på Verdens utstillingen og denn står nå som en del av " Little Norway, a museum of Norce Antiques in a Nowegian Pioner Homestead, 25 E miles west of Madison, Wisconsin. Dette var lenge før Helge Ingstad i 1960 årene gravde frem spor etter Vikingene på L`Anse aux Meadows på New Foundland og frembrakte vitenskapelige bevis for at Vikingene fant de nordamerikanske kontinent, 500 år før Columbus. Likevel åpnet Andersens Viking ferd amerikanernes øyne opp for de nordiske sagaer og realismen i Viking ferdene, for her var jo Vikingene lys levende og det praktfulle Vikingskipet hadde vist hva det var god for. Den første statuen av Leiv Erikson var blitt avduket i Boston i 1887, men Magnus Andersen og hans Viking hadde bevist for all verden at Leiv Erikson statuen sto støtt i historien. Viking fikk en voldom publisitet i USA. Det ble publisert 30000 artikkler i 14000 ukeblader 4000 tidskrifter om ferden og Vikingenes saga.

Viking seilte siden som det første seilskip vannveiene helt til New Orleans. Senere ble Viking brukt som museum skip i Field Columbian Museum. I 1919 ble Viking restaurert og lagt i Lincolm Park der det var en skattet turistattraksjon frem til slutten av 70 årene. Idag ligger Viking med sin stolte fortid glemt og til forfalls under et plasttelt i Geneva, en liten by nord for Chicago. Der er fortiden igang en redningsaksjon i for Viking i Norge, og det er sterke krefter igang som håper Viking kan berges og komme til heder og verdighet igjen.

Den visjonære og handlekraftige kaptein Magnus Andersen ble mottatt som en helt når han vendte tilbake til Norge. Han fikk audiens hos kong Oscar den andre, og han ble behørlig feiret av alle dem som før ferden hadde kalt han en dumdristig drømmer. Magnus Andersen grunnla i 1890 Norges Handels og Sjøfartstidene forløperen til Dagens Næringsliv, og han ble senere sjøfartsdirektør i Norge.


Sammenlikning: Skjoldmøen & Gokstadskipet

Vikingskipet Gaia er som Viking begge kopier av Gokstadskipet og har følgende mål: Lengde 23.33 m (76,5 fot) Bredde 5.25 m (17.2 fot) Dypgang 1.oo m med ror oppslått og 1.5 med ror nede. Gaia er 26 brutto og 10 netto registertonn og har 120 kvm råseil med ca 5 tonn ballast. Vi må ha lov til å tro at Viking som også er oppgitt til å være en tro kopi av Gokstadskipet har omtrent de samme mål.

Sammenlikner vi Skjoldmøen med Viking var Sunnhordlandsjakta Skjoldmøen 10 fot kortere men hadde samme bredde. Skjoldmøen hadde jaktens og fraktskutens, større dypde og deplasement og var slupprigget med langt større seilføring.

Som vi har sett i artikkelen om Skjoldmøen brukte den 61 dager fra Bergen til Quebec, men hadde dårlig vær og mye "kontrari" vind. Mens Viking brukte 44 dager på samme seilasen ( har pr 21 10 07 ikke funnet historisk bekreftelse på at det var til Quebec de brukte 44 dager.) Det er likevel umulig på dette grunnlag å fastslå at Vikingskipene hadde de beste seilegenskaper. Det må ikke herske tvil om at både Sunnordlandsjektene og Vikingskipene hadde fremragende havgående seilegenskaper. Men så ligger det da også tusen års sammenhengende stolte nordiske båtbyggings tradisjoner imellom Gokstadskipet og Skjoldmøen. Dette er tradisjoner vi må ta vare på til fremtidige generasjoner, og ikke tape av syne bak det historieløse glemselens slør. Derfor må vi her vise til som et eksempel til etterfølgelse www.vikingtid.no Vikinger i Vestfold. Det er flere som driver positivt opplysningsarbeid i skole og samfunn på dette fellt og fortjener vår største respekt og takk. Størst takk må vi nok rette til vår egen Viking Ragnar Thorset som internasjonalt satte Vikingtiden og Vikingeferdene på dagsorden i vår tid.


Kilder:
Dagens Næringsliv
Norges Sjøfarts Historie