Historien om Viksund-båtene er også litt av et eventyr

For Bergens Avisen
Av Dag Hellesund

Plastbåter ble omtalt som dødsfeller da de kom på 60-tallet.

– Jeg husker godt da båtene ble omtalt for første gang i BA i 1965, etter at vi hadde startet produksjonen på Askøy, sier Erling Viksund. Plast var helt nytt i Norge som byggemateriale for båter, og folk var langt fra overbeviste om at nyvinningen hadde noe for seg.

– Jeg husker at en ekspert kalte plastbåter for dødsfeller i avisen. Men Erling visste råd. Han inviterte Erik Bye til Askøy. På forhånd hadde de funnet en høy knaus de kunne sende en båt utfor, og testet at den holdt fallet.

– Det var bokstavelig talt den første fritt fall-båten. Men vi hadde forsterket den litt ekstra, humrer båtbyggeren.
Båtkjendis Bye kom, og NRK dokumenterte at båten tålte godt et stup på mange meter.

Etterpå fikk en anleggsarbeider fra jernbanen delje løs på plastbåten alt han orket med storslegge. Og båten var like hel.
– Etter det gikk salget rett til himmels, husker en fornøyd båtbygger og -selger.

Til våren drar Erling Viksund (70) på langtur i en halvparten så gammel Viksundbåt. Målet er å ankre opp ved en strand på Bahamas.

Viksund Båt AS på Askøy.

FØR: Erling Viksund i litt yngre dager.